Om mig | Underbaringen | AP/NF | Montessori | Sjalar | Tygblöjor | EC | Länkar | Gästbok
 

Montessori

Pedagogiken | Den förberedda Miljön | Pedagogen | Materielen

 

Första gången jag kom i kontakt med montessoripedagogiken var när jag arbetade som barnflicka. Barnen där gick på Montessoriförskola och jag läste en bok som heter ”Lära genom lek” av Lesley Britton. Det jag kände när jag läste den boken (som handlar om Montessori i hemmet) var att ”wow,
det är ju så här jag gör! Är det en speciell pedagogik?”.
 
För att kort beskriva en (för den oinvigde) ganska invecklad pedagogik så brukar man använda två uttryck som kännetecken: ”Följ barnet” och ”Hjälp mig att göra det själv”.

Pedagogiken

” en undervisning som barnet ska ha behållning av måste vara sådan att den hjälper
dem vidare på vägen mot självständighet.”
( Montessori, Upptäck barnet (1998), sid 70)

Pedagogiken utvecklades för hundra å sedan och innebär att man måste bilda sig en uppfattning om varje barns individuella behov. Detta är något som det idag trycks hårt på i läroplanen för förskolan (Lpfö-98) och man kan därför med god grund påstå att Maria Montessoris tankar fortfarande står sig mer än väl.
 
Pedagogiken som Montessori utvecklade bygger på noggranna observationer av barns utveckling. I sina studier av barn från olika samhällsklasser och kulturer upptäckte hon att det fanns vissa inneboende egenskaper som var gemensamma för barnen oavsett varifrån de kom. Dessa egenskaper är:

• Det absorberande sinnet
• De känsliga perioderna
• Alla barn vill lära
• Alla barn kär genom lek
• Alla barn vill bli självständiga
 
Det absorberande sinnet är barnens ”sjätte” sinne. Det ger barnet ett unikt sätt att lära sig på då det helt omedvetet och urskillningslöst tar emot all information från sin omgivning, och omvandlar det till kunskap. Alla intryck suger barnet åt sig som en svamp och de blir till en del av barnens personlighet. Barnet lär sig genom att bara finnas till. Han absorberar allt med sina sinnen, både bra och dåliga saker.

Under de känsliga perioderna tränar barnet upp olika specifika färdigheter. Hela barnets intresse är inriktat på en enda företeelse som han/hon upprepar om och om igen. De blir fullständigt uppslukade av det de håller på med och blir mycket frustrerade och arga om vi avbryter dem. En vanlig företeelse är att barnen som håller på att lära sig gå hela tiden vill gå i trappor. Nästan alla föräldrar har erfarenhet av detta och vet hur argt barnet blir när man måste avbryta det.
 
I en känslig period lär sig barnet omedvetet och enkelt. Den kunskap som barnet tillägnar sig under en känslig period blir bestående. En känslig period kommer aldrig tillbaka, och därför är det viktigt att inte avbryta barnet.
 
Alla barn vill lära och de lär sig genom att delta aktivt i vardagen och genom att det får arbeta med sina händer. Maria Montessori betonade vikten av sambandet mellan hand och hjärna. Intellektet utvecklas genom kroppsrörelse. Hjärnan, musklerna och sinnena måste samverka för att inlärning ska ske.
 
Med denna aktiva syn på inlärning förstår man att de är svårt för barnet att lära enbart genom att lyssna, eller än värre ständigt se på tv då detta inte inbjuder till någon samverkan alls.
 
Alla barn lär genom lek
Leken är ett begrepp som ofta misstolkas inom montessoripedagogiken. Många tror att barnen i Montessoriförskolor bara leker och inte lär sig något. Andra tolkar det som att barnen aldrig får leka utan bara måste arbeta. För ett barn är lek en rolig, frivillig, meningsfylld och spontan sysselsättning. Den är ofta kreativ och innefattar problemlösning liksom inlärning av nya ord och nya sociala och fysiska färdigheter.
 
Den stimulerar barnet till att ta in nya idéer och praktisera dem att anpassa sig socialt och bearbeta känslomässiga upplevelser. I leken får barnet också tillfället att bearbeta mer mörka upplevelser som tex död. Leken gör att barnen har kontroll över situationen och när som helst avbryta om det blir för otäckt.
 
På en Montessoriförskola är barnen fria att själva välja aktiviteter (lekar) och det finns gott om materiel som genom lek, aktivitet och sinnesstimulans hjälper och uppmuntrar barnet till att lära sig. På förskolan ska barnen även ges mycket tid till annan fri lek som tex rollekar där de får möjlighet att pröva på framtida roller, bearbeta upplevelser och utveckla sin sociala förmåga.
 
Alla barn vill bli självständiga
Redan från födseln strävar barnet efter att bli en självständig individ och de första stegen i denna utveckling är att lära sig äta, sitta och gå. Det bästa sättet att hjälpa barnet att bli självständig och oberoende är att visa på vad som behöver göras för att lyckas med olika saker.
 
I all välmening hjälper ofta föräldrar till för mycket och på fel sätt och hindrar på så vis barnets utveckling. Låt alltid barnet försöka knäppa jackan själv, bädda sin säng och ta på sig sina skor. Visa dem hur man gör men låt dem göra själva handlingen själv. Barnet lär sig av aktivitet, inte genom att få alla saker gjorda av vuxna. Det är detta som uttrycket ”Hjälp mig att göra det själv” vill beskriva.
 
Den förberedda miljön

”Den förberedda miljön måste vara utformad på ett sätt som hjälper alla barn att utvecklas maximalt”
 
Den förbereda miljön på en Montessoriförskola är utformad så att den både fysiskt och psykiskt ska vara tillfredsställande för barns behov i olika åldrar. Miljön är attraktiv ur både praktisk och estetisk synvinkel och den lockar barnen till meningsfulla aktiviteter.
 
På Montessoriförskolan sätter vi barnen främst och den fysiska miljön är anpassad efter dem, inte efter de vuxna. Alla möbler är små och lätta och hyllorna är placerade lågt. All materiel är riktig. Det vill säga, tallrikar ska vara av porslin, sopkvastar ska vara precis som den vuxnes men i barnstorlek och de får putsa skor med riktig skokräm. Riktiga föremål hjälper barnet att förstå att de måste vara försiktiga med dem då de används. Det stärker även barnets självförtroende att de vuxna litar på att de kan bära till exempel en vacker vas av glas.
 
Förskolans miljö präglas av hemtrevnad och vi vill att våra barn ska känna att förskolan tillhör dem.
Miljön ska också uppmuntra barnen till aktivitet och rörelse.
 
I den förberedda miljön på förskolan ska våra barn
 
• Må bra
• Utveckla sitt självförtroende
• Kunna röra sig fritt
• Få sitt behov av ordning tillgodosett
• Bli stimulerade
• Få sitt behov av kunskap tillgodosett
 
Pedagogen

”En bra handledare är någon som visar dig underbara
platser, som du inte tänkt på att gå till på egen hand”
 
Som pedagog på en montessoriförskola är den viktigaste uppgifter att iordningställa den förbereda miljön, att observera barnen och att fungera som handledare istället för den mer traditionella lärarrollen.
 
Genom observationer får vi reda på i vilken känslig period det enskilda barnet befinner sig och kan då erbjuda honom en passande materiel som svarar mot hans behov. Som lärare ska vi locka, uppmuntra och inspirera barnen till att variera sina aktiviteter. Vi ska vara tydliga och fasta för att skapa ramar som ger trygghet för barnen. Vi ska verka för att barnen blir fria och självständiga individer.
 
På förskolan ska en pedagog
 
• Vara en god förebild.
• Vara medveten om sitt eget beteendemönster och tänka på hur hon är. Barn gör inte som vi säger utan som vi gör.
• Ha ett verkligt intresse för barn och känna vördnad för dem.
• Vara ödmjuk och ha ett öppet sinne för att förstå hur varje barn tänker och se varje barns unika egenskaper.
• Vara lågmäld och lugn samtidigt som hon är entusiastisk och vet hur hon ska locka barnen till olika aktiviteter.

 
Materielen

”barnen ska få välja det som svarar mot deras inre behov”
(Montessori, Barndomens gåta, (1998), sid 118)

För att kunna möta barnets behov av stimulans och aktivitet utvecklade Maria Montessori arbetsmateriel för alla tänkbara intresseriktningar och mognadsstadier. Materielen ska ge möjlighet till rörelse och arbete med händerna eftersom handen är hjärnans redskap.
 
Materielen finns bara i en uppsättning och det lär barnen att vänta på sin tur utan tjat från vuxna. Det lär dem även att respektera andras arbete och utvecklar tålamod.
 
För att tillgodose barnens behov av ordning finns var sak på sin plats. Materielen ska vara hela, rena och kompletta för att ge barnet en upplevelse av skönhet och förståelse för sin omvärld. Varje materiel har en felkontroll som främjar den intellektuella utvecklingen och självständigheten. Ingen annan behöver tala om för barnet när han har gjort rätt eller fel utan han upptäcker det själv. En vanlig materiel med inbyggd felkontroll är pussel. Barnet märker själv om pusselbiten passar eller inte.
 
Felkontrollen får barnet att ”tillämpa sin slutledningsförmåga, förmågan att kritisera och utnyttja den uppmärksamhet som blir alltmer intresserad av exakthet, samt en intelligens som blir mer vaken för att särskilja små olikheter”. (Montessori, Upptäck barnet, (1998), sid. 114).
 
Materielen är utåt sett den tydligaste skillnaden mellan en Montessoriförskola och en vanlig förskola, men det är viktigt att veta att materielen inte är det mest centrala inom pedagogiken. Däremot är det en god hjälp på vägen.
 
Materielen är uppdelad i fem stora grupper:
 
• De praktiska vardagsövningarna
• Den sensoriska materielen
• Språkmaterielen
• Matematikmaterielen
• Kulturmaterielen


 

 

 

 

 

 

Om underbaringen...
Min dotter har inspirerat mig
till denna sida där jag skriver
om mina tankar kring
föräldraskap och en hel
del annat.

Välkommen att surfa runt
på sidorna!
Tidigare Bloggar